Ako zvoliť správny formát snímky

Aký formát bude mať snímka je jedna z prvých otázok ktoré musí fotograf riešiť. Podľa toho pre ktorý formát snímky sa rozhodol, orientuje prístroj a namieri ho smerom k fotografovanej scéne a stlačí spúšť. Poviete si to je predsa jednoduché, nie je dôvod to tu rozvádzať.

Ale v praxi je to úplne naopak. Ako lektor učím začínajúcich fotografov základné fotografické postupy. A dennodenne pri riešení praktických cvičení sledujem fotografov ako sa zamýšľajú nad voľbou formátu snímky. Vo veľkej väčšine prípadov sa voľbou formátu vôbec nezaoberajú. Prosto fotia tak ako sa im prístroj najlepsie drží v ruke!

Po zhotovení snímky, keď sa pýtam prečo použili práve tento formát, sú zaskočení a nevedia svoju voľbu zdôvodniť.

Tak si poďme na tému formátu snímky pár slov povedať. V zásade poznáme tri orientácie prístroja ktoré nám určujú budúci formát snímky:

1. horizontálna orientácia - dlhšia strana hľadáčika prístroja je rovnobežná s horizontom

2. vertikálna orientácia - kratšia strana hľadáčika je rovnobežná s horizontom  

3. všeobecná orientácia prístroja - ani jedna zo strán hľadáčika prístroja nie je orientovaná podľa vodorovnej roviny horizontu na fotografovanej scéne alebo podľa zvislej roviny

Prípad 1. sa zvykne označovať ako formát "krajina" a prípad 2. ako formát "portrét". Názov napovedá pri akých fotografických scénach sa teda najčastejšie používa. Avšak vždy pamätajme na to, že pravidlá sú na to aby sa uvedomelo porušovali.

Ukážme si obvyklé použitie týchto troch orientácií:

Horizontálna orientácia snímky

1. Horizontálna orientácia snímky - používa sa obvykle pri zachytávaní scén ktoré sú orientované na šírku

 

Vertikálna orientácia

2. Vertikálna orientácia snímky - používa sa pri fotení motívov ktoré sú orientované vo zvislom smere

 

Všeobecná orientácia snímky

3. Všeobecná orientácia snímky - použitie takejto orientácie býva obvykle podriadené zámeru autora snímky
Na tejto snímke je zámerom upriamiť pohľad diváka hore k oblohe

Výber formátu snímky je veľmi dôležitý a začínajúci fotograf mu neprikladá veľký význam. A neriadi sa žiadnymi pravidlami. Obvykle pravidlá a základné princípy tvorby fotografického obrazu sú pre neho ešte neznáme. Výsledná snímka potom divákovi neposkytuje to čo by mala. Obvykle dochádza k nesprávnemu vnímaniu obsahu snímky.

Uveďme si príklad: fotografa pri chôdzi na Brooklynskom moste zaujme scéna v popredí s požiarnou nádržou a mrakodrapmi v pozadí. Odfotili sme túto scénu s použitím oboch formátov.

Kompozícia pri použití vertikálneho formátu

Takto zvolený formát umocňuje vnem o výške mrakodrapov a divákovi sa požiarna nádrž sa javí ako veľmi malá.

 

Kompozícia scény s použitím horizontálneho formátu

Pri takto zvolenom formáte snímky nemá divák dostatočný vnem z výšky budov v pozadí a požiarna nádrž sa javí ako podstatne väčšia. (Tieto snímky vznikli počas nášho foto workshopu NYC Street photo a fotenie architektúry)

Na záver si ukážeme ako pravidlá kompozície určujú nielen správne použitie formátu snímky ale aj presné umiestnenie napr. portrétovanej slečny

Správna kompozícia v portrétovej fotografii

Na tejto snimke sa zvolený formát a umiestnenie postavy riadilo symetriou ktorá je určovaná pomocou tzv. magickej špirály. (foto: Mgr. art. Ana Trninič - lektor kurzu "Dokonalý portrét")

Viac k tejto dôležitej problematike sa dozviete na fotokurzoch:

Dokonalá kompozícia vo fotografii

Dokonalý portrét

Najhlbšie vedomosti z tejto oblasti získate návštevou cyklu Vysoká škola fotografie

 

Autor článku a sprievodných fotografií: Bohuslav BoNo Novosad

 

Fotogaléria k článku

Diskusia k článku

Váš komentár

Vaše meno
URL (nepovinné)
Váš komentár
Anti-spam ochrana Reload image
Vyplňte znaky z obrázku vyššie

Informácie o článku

  • Pridané:
    10.05.2010
  • Kategória:
    Ako správne fotografovať
  • Tagy k článku:
    formát snímky, kompozícia obrazu, rám fotografie

Zdieľaj a poteš

Bookmark and Share

pošli na vybrali.sme.sk

Kategórie článkov